Zašto su okrugli prozori na avionima?

18/10/2020 15:32

Zašto su okrugli prozori na avionima?

Ima ljudi koji se groze leta u avionu i tresu se od same pomislli da treba sesti u avion, a opet ima i nas kojii uživamo u letu, volimo da sedimo pored prozora i posmatramo prizore iznad oblaka koji oduzimaju dah i koji se pamte i sanjaju čitav život. A da li ste se ikad zapitali zašto celu tu prelepu sliku iz perspektive kakvog sokola, posmatramo kroz okrugli ram?

Sredina prošlog veka ili 1950. godina uzima se kao početak komercijalizacije letenja avionom. Tada su u avionima prozori bili četvrtasti i još dosta stvari je bilo mnogo drugačije nego danas, sve ima svoje zašto. Od tad do danas avio industrija je vrtoglavo napredovala u smislu bolje aerodinamike aviona, bolje udobnosti putnika i osoblja aviona pri letu, lakšem obavljanju samog leta…

No, što se tiče prozora postoji jedan prelomni momenat kada su četvrtasti, standardni prozori zamenjeni okruglastim. 

Prekretnica je bila nesreća koja se dogodila 1954. godine, kada se avion doslovno raspao u vazduhu, pri čemu je poginulo mnogo ljudi. Verovali ili ne razlog nesreće bili su prozori. Logika je jednostavna. Šta god da ima ugao, automatski ima slabu tačku. Prozori u obliku kvadrata imaju četiri ugla, što znači da su to četiri potencijalne slabe tačke. Na velikim visinama, pri velikim brzinama podrazumeva se i veliki pritisak na letelicu a posebno njene slabe tačke. 

Zbog toga su inženjeri kao standard postavili okrugli ili eliptični oblik, koji lakše može izdržati visok pritisak, poput onog kojeg  vazduh stvara na avion tokom leta.

18/10/2020 15:32

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments