Otkrivena nova vrsta izumrlih glavonožaca s deset krakova nalik vampirskoj lignji

22/03/2022 23:47

Novo istraživanje koje su predvodili naučnici Američkog prirodnjačkog muzeja i Jejla pokazuje da su najstariji preci grupe životinja koja uključuje hobotnice i vampirske lignje, imali ne 8 već 10 krakova.

Studija, koja opisuje novu vrstu vampiropoda zasnovanu na fosilu starom 328 miliona godina, koji ranije nije opisan, pomera starost grupe za skoro 82 miliona godina. Detalji su objavljeni u časopisu Nature Communications.

„Ovo je prvi i jedini poznati vampiropod koji poseduje 10 funkcionalnih dodataka“, rekao je glavni autor, Kristofer Valen, postdoktorski istraživač u Muzejskom odeljenju za paleontologiju i postdoktorski saradnik Nacionalne naučne fondacije na Jejlskom Odeljenju za Zemljine i planetarne nauke.

Vampiropodi su glavonošci mekog tela koje obično karakteriše osam krakova i internalizovana hitinska školjka ili nosači peraja. Pošto im nedostaje čvrsta struktura, vampiropodi nisu dobro zastupljeni u fosilnim zapisima. Nova studija je zasnovana na izuzetno dobro očuvanom fosilu vampiropoda iz zbirki Kraljevskog muzeja Ontarija (ROM). Prvobitno otkriven u sadašnjoj Montani i doniran ROM-u 1988.

Valen i koautor Nil Landman, kustos emeritus u Muzejskom odeljenju za paleontologiju, identifikovali su fosilni primerak kao potpuno novi rod i vrstu koja datira oko 328 miliona godina, što ga čini najstarijim poznatim vampiropodom i proširuje fosilni zapis grupe. za oko 82 miliona godina. U novoj studiji, oni takođe opisuju njegovih 10 krakova, sve sa očuvanim sisaljkama, potkrepljujući prethodne naučne argumente da je zajednički predak vampiropoda takođe imao 10 krakova.

„Broj krakova je jedna od definišućih karakteristika koja razdvaja liniju desetokrakih lignji i sipa (Decabrachia) od osmokrake hobotnice i linije vampirskih lignji (Vampiropoda). Dugo smo ustanovljavali da hobotnice zapravo postižu osam krakova kroz eliminaciju dva filamenta vampirskih lignji, i da su ti filamenti zakržljali“, rekao je Valen. „Međutim, svi prethodno prijavljeni fosilni vampiropodi koji čuvaju dodatke imaju samo 8 krakova, tako da je ovaj fosil verovatno prva potvrda ideje da su svi glavonošci među precima posedovali deset krakova.“

Čini se da su dva kraka nekadašnjih glavonožaca bila izdužena u odnosu na ostalih osam krakova, a njihovo telo u obliku torpeda podseća na današnje lignje. Fosil je dobio ime Sillipsimopodi bideni. Ime roda potiče od grčke reči „sillipsimos“ za „hvatanje“ i „podi“ za „stopalo, jer je ovo najstariji poznati glavonožac koji razvija sisaljke, omogućavajući kracima, koje su modifikacije stopala mekušaca, da bolje uhvate plen i druge predmete. Ime vrste je u čast nedavno inaugurisanog (u vreme podnošenja papira) 46. predsednika Sjedinjenih Država, Džozefa R. Bajdena.

Sillipsimopodi su možda ispunili nišu sličniju postojećim lignjama, srednjem vodenom grabljivcu“, rekao je Landman. „Nije nezamislivo da je koristio svoje krake napunjene sisaljkama da izvuče male amonoide iz njihovih školjki ili se usudio da se upusti na obalu kako bi ulovio brahiopode, školjke ili druge oklopljene morske životinje.

Na osnovu starosti, karaktera i filogenetskog položaja, fosil osporava preovlađujuće argumente o poreklu vampiropoda, a autori predlažu novi model za evoluciju koleoida (glavonožaca sa unutrašnjim ljuskom).

22/03/2022 23:47