Uslugom do problema
Povezane objave
Psiholozi tvrde da životno okruženje i rana izloženost deteta digitalnim medijima dovodi do promene u razvoju moždanih struktura, ali i samog ponašanja. Vreme u kojem živimo dovelo je do toga da deca najpre shvate kako da pronađu na youtube igricu ili crtani film, pa tek onda izgovore i prve reči.
Zamena za pomagala kao što su lopta zamenio je mobilni telefon. Život s tabletom i smartfonom, umesto igre sa vršnjacima, izaziva određene neurofiziološke promene. I ta promena se prepoznaje kao poremećaj pažnje. Prema najnovijim istraživanjima današnja deca predškolske dobi pažnju mogu da zadrže svega 10 minuta, a školskog uzrasta 5 minuta. Masovna upotreba tehnologije je u direktnoj vezi sa padom koncentracije, a savremene generacije nazivaju se i digitalnim urođenicima.
pročitajte još i: Depresija kod dece
Stručnjaci navode da je smanjenje dečje pažnje normalna posledica, jer su deca od rođenja pod uticajima “stimulusa iz virtuelnog sveta”. Za razliku od roditelja, koji su se sa kompijuterima ili mobilnim telefonima, susreli nakon što su formirani u neurološkom i psihološkom smislu, deca su od rođenja izložena digitalnim sadržajima.
Gomila stimulusa iz virtuelnog sveta skreće pažnju deteta s knjige i učenja, ali i dešavanja u socijalnom svetu. Zato bi roditelji, ukazuju stručnjaci, trebalo da se s vremena na vreme podsete činjenice da se ljudski mozak razvijao tri miliona godina bez digitalne stimulacije.
Istvovremeno, digitalni uređaji jesu, nova, civilizacijska tekovina, te ih je nemoguće ne ponuditi detetu. Međutim, prerano davanje detetu mobilni telefon, kako bi se isto umirilo, sprečavaju da se ono pravilno razvija. Deca lako i veoma brzo postaju zavisna od video-igrica i mobilnih telefona, jer je njima važno da jednu aktivnost ponavljaju nebrojano puta, a to im upravo omogućavaju digitalni aparati.
U toku dana dete može jednu igricu da igra više puta i da svaki put u njoj pobedi, kao nagradu “dobije” od neke zvuke ili boje, sve ono što okupira dečja čula. Vremenom deca počinju da se navikavaju na tu dinamiku i nagrade, pa se teže kasnije snalaze u realnom svetu u kojem nema treperenja kada pravilno, recimo, napišu rečenicu ili pročitaju više od tri rečenice.
možda vas zanima i: Strogi roditelji stvaraju od dece dobre lažove!
Takođe, poručuju psiholozi, da nije samo pažnja žrtva preterane upotrebe mobilnih telefona. Ugrožene su i manuelne veštine. Pa tako danas deca ružnije pišu, sve su siromašniji vokabulari, jer se fond reči ne proširuje. I upravo je to ono što ne mogu da nauče uz upotrebu digitalnih uređaja, jer se po telefonu “pipka” i gotovo sve piše u skraćenicama, koje deca usvajaju i kasnije prenose u stvarni život i situacije.
A autorka knjige “Toksično detinjstvo”, Su Palmer, ocenjuje da otežan psihosocijalni razvoj zbog prekomernog korišćenja elektronskih medija doprinosi sve većoj pojave hiperkinetičkog poremećaja (ADHD). Dok stručnjaci iz Australije upozoravaju da svakodnevno, više od 30 minuta uz kompjutere ili tablete u ranoj dobi dovodi do hroničnog bola u vratu i leđima kasnije u odrasloj dobi.
Ukratko
Psiholozi i terapeuti u svetu pozvali su roditelje, nastavnike i nadležne institucije da “zabrane upotrebu portabl tehničkih uređaja do 12 godine” navodeći 9 razloga, koji su zasnovani na istraživanjima, zbog čega to treba uraditi:
- Uticaj na razvoj mozga
- Usporen razvoj
- Epidemija gojaznosti
- Nedostatak sna
- Mentalne bolesti
- Agresivnost
- Zavisnost
- Zračenje
- Neodrživost
Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*